نهم 02 علامه جعفری مرند

سایت اختصاصی دانش آموزان کلاس نهم 02 مدرسه پسرانه علامه جعفری مرند مرکز استعداد های درخشان

نهم 02 علامه جعفری مرند

سایت اختصاصی دانش آموزان کلاس نهم 02 مدرسه پسرانه علامه جعفری مرند مرکز استعداد های درخشان

تیموریان


 

 

هنگامی که چنگیز خان متصرفات خود را میان فرزندانش تقسیم کرد ، آسیای مرکزی و ماوراء النهر را به جغتای داد ، مدتی بعد قلمرو نوادگان جغتای نیز مانند قلمرو ایلخانان در ایران ، به دلیل جنگ میان فرماندهان مغول دچار آشفتگی شد . از جمله ی این فرماندهان ، شخصی به نام تیمور بود که ادعا می کرد از بستگان چنگیز است وی که فرماندهی بی باک و در عین حال بی رحم بود توانست به تدریج بر آسیای مرکزی و ماوراء النهر حاکم شود .

لشکر کشی های تیمور

تیمور پس از آنکه پایه های حکومت خود را محکم ساخت و سمرقند را پایتخت خویش قرار داد ، به مناطق اطراف از جمله ایران حمله کرد . چنان که خواندید در این زمان چند حکومت محلی در ایران وجود داشت که بیشتر مشغول جنگ با یکدیگر و یا درگیری های داخلی خود بودند ، تیمور در لشکر کشی هایش عده ی زیادی را می کشت و حاکمان محلی را مطیع خود می ساخت . از جمله این حکومت ها حکومت سربداران بود . با این حال در بعضی شهرها از جمله اصفهان قیام هایی بر ضد او رخ داد تیمور در مجموع ، سه بار به ایران حمله کرد و طی این یورش ه ا ، سراسر ایران و کشورهای اطراف را به خاک و خون کشید و بسیاری از آبادی ها را ویران ساخت .

تمدن و فرهنگ ایران از ظهور اسلام تا پایان دوره تیموریان

با ورود اسلام به ایران ، در زمینه های گوناگون تحولاتی ایجاد شد و فرهنگ و تمدنی شکل گرفت که تا آن زمان بی نظیر بود . میراث های دوران پیش از اسلام نیز به تدریج چهره ی اسلامی به خود گرفت و ایرانیان مسلمان که مردمی کوشا و توانا بودند توانستند به پیشرفت های چشم گیری دست یابند . در این درس با چگونگی اداره ی ایران و فرهنگ و تمدن ایرانیان مسلمان آشنا می شوید .

خلیفه و سلطان

از هنگام ورود اسلام به ایران تا زمان خلافت مامون عباسی ( اوایل قرن سوم هجری) ، « خلیفه » برترین مقام سیاسی و دینی جهان اسلام ( از جمله ایران ) شناخته می شد : زیرا مدعی جانشینی پیامبر (ص) بود . با وجود این ، چون خلافت امویان و عباسیان غاصبانه و همراه با ستم فراوان بر مردم بود ، گروه هایی از مسلمانان با انان به مخالفت بر خاستند . تا پیش از دوره ی طاهریان ، ایران را حاکمانی اداره می کردند که از سوی خلفا تعیین می شدند . از آن پس ،  حکمرانان ایران با وجود وابستگی به خلیفه ی عباسی ، در اداره ی امور قلمرو خود استقلال بیشتری یافتند . آنان به مرور زمان از قالب فرماندار و استاندار به در آمدند و به مقام پادشاهی و سلطنت رسیدند ، بدین ترتیب ن مقام سیاسی تازه ای در کنار خلیفه به وجود آمد . از این پس ، ایران به وسیله ی این سلاطین ( پادشاهان ) اداره می شد و دوستی آن ها با خلیفه بیشتر جنبه ی ظاهری داشت پس از آن که مغول ها خلافت عباسی را از میان بردند ، سلاطین ایران کاملا مستقل شدند .

وزیر و اداره ی کشور

ایرانیان از دوران پیش از اسلام ، تشکیلات وسیعی برای اداره ی کشور خود داشتند برای تنظیم امور سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و مذهبی کشور ادارات و مقاماتی وجود داشت . علاوه بر پادشاهان ، وزیران و فرماندهان نظامی و رهبران دینی نیز هر کدام در اداره ی امور جامعه سهمی داشتند .

با ورود اسلام به ایران ، شیوه های اداری پیشین با تغییراتی به کار گرفته شد .

از میان مقامات کشوری ، « وزیر » بیش از همه در اداره ی کشو رنقش داشت . وزیران در بیشتر موارد از میان افراد هوشمند ، توانا و با تجربه انتخاب می شدند ، گاهی قدرت وزیر بسیار زیاد می شد ؛ بطوری که قادر بود سلطان را هم عوض کند .


وضع شهرها

در ایران پس از اسلام ، شهرهای بزرگ و کوچک فراوانی وجود داشت که برخی از آنها مانند مرو ، نیشابور و ری شهرت جهانی داشتند . هر شهر مجموعه ای از خانه ها ، مراکز عمومی ( مسجد ، حمام و . . . ) اداره های دولتی و مراکز تجاری و صنعتی بود . کشاورزی نیز در اطراف شهرها انجام می شد معمولا گرداگرد شهر دیواری کشیده می شد که در بعضی از قسمت های آن برج هایی برای مراقبت و دیده بانی وجود داشت . گاهی نیز برای جلوگیری از هجوم دشمن خندق هایی در پشت دیوار شهر حفر می کردند و آن را از آب پر می کردند هر شهر دروازه هایی داشت که شب ها بسته می شد مسجد جامع هر شهر محل تجمع مردم و برگزاری مراسم مهم بود . از دیگر بناهای موجود در هشرهای بزرگ یا حومه ی آن ها کاروان سراها بودند که برای آسایش مسافران و گاه داد و ستد ساخته می شدند . اداره ی امور هر شهر به عهده ی حاکم یا والی بود . مرکز حکومت در قلعه ای در وسط شهر قرار داشت که بدان ارگ می گفتند . افراد دیگری نیز حاکم را در اداره ی امور یاری می کردند . یکی از این افراد محتسب بود که بر مسائل دینی و معاملات نظارت دشات و خلافکاران را مجازات می کرد .

زندگی روستایی

بیشتر مردم ایران را روستاییان تشکیل می دادند و بخش اصلی زندگی اقتصادی جامعه یعنی کشاورزی و دامداری به آنها وابسته بود در گذشته همه ی کشاورزان زمین نداشتند . بخشی از زمین ها متعلق به حکومت یا شخص سلطان بود و قسمتی هم به زمین داران بزرگ تعلق داشت و کشاورزان بر روی آن ها کار می کردند بعضی از کشاورزان نیز زمین داشتند . زمین ها ی دیگری هم وجود داشت که در آمد آنها در امور خیریه مصرف می شد به این زمین ها « وقفی » می گفتند .

علم و دانش

در قرآن کریم و سخنان پیامبر (ص) بر فراگیری علم تاکید بسیار شده است به همین جهت ، ایرانیان مسلمان از همان ابتدا برای آموختن علوم گوناگون بسیار می کوشیدند . در قلمرو اسلامی ، سرزمین ها و ملت های گوناگون با میراث های علمی و تمدنی گوناگونی وجود داشت و نیز به علت همسایگی این قلمرو با کشورهایی مانند هند ، یونان و روم میزان پیشرفت های علمی در میان مسلمانان بسیار زیاد بود . در واقع مسلمانان با کسب دانش های دیگران و ترکیب آن ها با دانسته ها و عقیده های اسلامی خود ، فرهنگ و دانش های جدیدی را پایه گذاری کردند ایرانیان در این زمینه در جهان اسلام سر آمد بودند . فراگیری خواندن و نوشتن ، نخستین مرحله ی ورود به دنیای علم و دانش بود . کسانی که در خواندن و نوشتن مهارت می یافتند به دنبال کسب علوم گوناگون می رفتند ، دانشمندان ایرانی در زمینه های خداشناسی ، فلسفه ، تاریخ ، جغرافیا ، ریاضیات ، فیزیک ، پزشکی و دیگر رشته های علمی به مطالعه و تالیف مشغول بودند فارابی ، زکریای رازی ، ابن سینا ، ابوریحان بیرونی و خواجه نصیر الدین توسی از جمله این نام آوران هستند .

علاوه بر رشته های علمی ، ایرانیان مسلمان در زمینه ی هنر و معماری نیز فعالیت های چشم گیری داشتند . ارزش های دینی و نیازهای زندگی ، عوامل اصلی پیدایش و ترقی این نوع فعالیت ها بود مساجد ، مدرسه ها ، کاروان سراها و کاخ ها از میراث های معماری و صنایع فلزی ، سفالگری ، کاشی کاری ، نقاشی ، خوش نویسی و قالی بافی از مظاهر هنر ایرانیان در این دوران به شمار می روند در کتاب فارسی ، با بعضی از این هنرها آشنا شده اید کمال الدین بهزاد از معروف ترین نقاشان ایران بود که در اواخر دوره ی تیموریان زندگی می کرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.